Seniory nejvíc trápí samota a nepotřebnost. Senior telefon, kde se mohou svěřit, je stále dostupnější

Z aktuálních čísel statistik linky Senior telefon, kterou provozuje Život 90, vyplývá, že senioři nejvíc řeší různé formy samoty – ta se společně s problémy v rodinných nebo jiných mezilidských vztazích objevuje v 60 % všech hovorů. Osamělost a pocit nepotřebnosti vede seniory k bilancování se životem a myšlenkám na sebevraždu. A statistiky neopouští ani problematika týrání, které má nejčastěji formu násilí v rodině. Jen v listopadu se Senior telefonu s tímto problémem svěřily dvě desítky lidí.

Senior telefon s číslem 800 157 157 je linka, která pomáhá primárně seniorům a jejich blízkým, kteří řeší nějaký problém, který se stáří týká. Volat je možné zdarma, kdykoli ve dne i v noci. „Nízkoprahovost je zásadní. Je důležité, aby mohl zavolat každý a kdykoli, ne v pracovní dny nebo v úředních hodinách. To, že se s někým svůj problém probíráte, chce odvahu. Senior někdy sbírá síly celý den, nebo celou noc. A v momentě, kdy se rozhodne, jsme na druhém konci telefonu,“ vysvětluje Jan Lorman, ředitel Života 90, který zároveň stál u zrodu samotné linky Senior telefon v roce 1990.

 

„Děláme všechno pro to, aby se na Senior telefon dovolal každý, kdo nás potřebuje. Daří se nám stále snižovat počet telefonátů, které se nedovolaly a v tom chceme i dál pokračovat,“ dodává. „Pokud mluvíme o hovorech, jsou to ty, které trvají alespoň minutu. Tak se v počtech a statistikách vyhneme tomu, abychom naše výsledky devalvovali omyly nebo zneužitím linky. Můžeme tedy říct, že ke konci října jsme za sebou měli víc než deset tisíc telefonátů, kdy s námi senioři nebo jejich pečující řešili svoje problémy,“ vysvětluje Michal Kniha, vedoucí linky Senior telefon.

Senior telefon má v současné době i ambasadory mezi známými osobnostmi ze společenského a kulturního života. Jejich řady se stále rozšiřují. Videa, na kterých Eva Holubová, Jan Hrušínský, Erik Tabery, Iva Pazderková, Martin Veselovský a další seznamují veřejnost s příběhy, které na Senior telefonu zaznívají, bude Život 90 postupně uvolňovat od 29. listopadu. „Jsme moc rádi, že se takové autority do projektu zapojili. Díky nim se informace o lince dostane na spoustu různých míst a pomůže nám to v naplňování smyslu Senior telefonu – být tu pro každého, kdo potřebuje pomoct,“ dodává Jan Lorman.

Příběhy z linky Senior telefon:

Marie (78) bydlí se synem svého bratrance. Vzala ho k sobě, protože byla úplně sama a bála se samoty. Proto na něj přepsala dům, kde jí zůstalo pouze věcné břemeno v podobě práva na dožití v nemovitosti. Syn bratrance a jeho přítelkyně Marii chtějí dostat z domu a ubližují jí. Marie byla dvakrát hospitalizovaná. Situace trvá několik let.

Telefonuje Jaromír, který se dlouho staral o velké hospodářství. To pak odkázal vnukovi a synovi, na statku bydlí dále. Syn ho omezuje v pohybu a žádá po něm stále více peněz za energie. Ostatní děti Jaromíra podporují, syn jim však zakázal vstup na statek. Klientovi se o tom těžce mluví, cítí to jako velkou ostudu.

Hana (68) chce vědět, kam se obrátit, když jí manžel nadává a bije. Byt, ve kterém spolu žijí, je její, Hana ale chce odejít, říká, že zdraví je jí přednější a už situaci nemůže snášet. Náhle někdo přichází, Hana se rychle loučí.

Helenina babička (89) je bez peněz, u Heleny ale nemůže zůstat trvale žít, Helena je sama v invalidním důchodě a má dvě děti. V rodině není nikdo, u koho by paní mohla zůstat. Informujeme Helenu o azylových domech a krizovém centru, Helena se obává, že tam babička nepůjde. Nestihneme předat potřebné kontakty – Helena křičí, že babička utíká, a zavěšuje.


Po
Út
St
Čt
So
Ne

Podpořte nás

KARTOU
PŘEVODEM
DMS ŽIVOT90

Klub přátel

 

© Copyright Život90 2008 - 2009.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Zivot90.cz je bez písemného souhlasu občanského sdružení Život90 zakázáno. Provozovatelé portálu zaručují všem uživatelům ochranu jejich osobních údajů. Provozovatelé nesbírají žádné osobní údaje, které jim uživatelé portálů sami dobrovolně neposkytnou.